Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Iniciativa Auto*Mat tvrdí, že metropole pokračuje stylem, který se v Evropě roky nepoužívá
Nově budovaný městský okruh Praze nepomůže. Naopak, změní ji k horšímu. Tvrdí to zástupci iniciativy Auto*Mat poté, co si nechali vypracovat analýzu současných projektů. "Oficiální prezentace je lživá, lidé nevědí, co na ně město chystá," míní Martin Skalský. Budovaná část severozápadního kruhu, která má stát 27 miliard korun, je podle něho totálně nepřátelská vůči chodcům a cyklistům.
"V Evropě a i u nás se tak stavělo před více než třiceti lety," uvedl. Město podle něho nedělá nic jiného, než pokračuje ve stavbách plánovaných v 60. letech. Tehdy šlo o základní komunikační systém, tzv. Zákos. "Jediným pozitivem dnes je, že se jako dříve neplánuje bourání čtvrtí," řekl Skalský.

Auto*Mat chce upozornit magistrát na desítky absurdit a doufá, že je ještě čas změnit alespoň povrchové řešení okruhu a zrušit některé plánované podchody a nerozšiřovat dál komunikace. Například přes Letenskou pláň, Svatovítskou, Prašný most či Patočkovu. "Prakticky tak vznikají dva okruhy nad sebou a celá stavba vytvoří bariéru mezi jednotlivými čtvrtěmi," konstatoval Skalský. Podle jeho kolegyně Terezy Vohryzkové vznikne jedna z nejhorších křižovatek na Prašném mostě, který se má rozšířit ze současných 16 metrů na 40 metrů širokou autostrádu.

"Chodci budou muset do podchodů, aby ji překonali. Je to přitom jedna ze spojnic z Vítězného náměstí na Pražský hrad, hojně užívaná turisty. Maminka s kočárkem nacestuje přes křižovatku až 270 metrů," sdělila Vohryzková. Podobně bariérové mají být i další křižovatky. Auta zůstanou na povrchu, ale pod zem půjdou lidé. Typickou ukázkou bude i úprava Hradčanské, která vlastně nic nového chodcům nepřinese, akorát je připraví o další přechod.

"Prostor je pojat jako dopravní koridor, nikoli jako třída. Bude to mrtvé území," řekla Vohryzková. Nelíbí se jí ani to, jak mají vypadat podzemní garáže na Letenské pláni pro 860 aut. Nebudou totiž jen pod zemí, ale asi tři metry nad ní. "Definitivně tak zacloní výhled na pláň z ulice Milady Horákové," dodala. Na celé trase okruhu mezi Břevnovem a Holešovicemi bude jen dvanáct přechodů, dva podchody a jeden nadchod. Průměrná vzdálenost mezi nimi bude čtvrt až půl kilometru. Ostatní komunikace na území Prahy 6 a 7 jsou podle Auto*Matu dimenzovány jako kapacitní dálniční přivaděče.

Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) stavbu obhajuje. Tvrdí, že přechodů bude ale víc a podchody budou prý jiné než ty současné, které spíše odpuzují. Například na Prašném mostě by měl mít podobu obchodní pasáže. "Co bude možné upravit, pokud to bude ku prospěchu věci, tomu se nebráníme," řekl radní.

Včera město proti stadiónu Sparty otevřelo informační centrum ke stavbě tunelů. Lidem nabídne na panelech vizualizaci stavby a odborníci by jim měli odpovídat na dotazy. Centrum bude fungovat každou středu od 14 do 18 hod. 


Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777