Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Praha: drncavá cyklokřižovatka Evropy
Do Prahy se od letoška sbíhají cyklostezky ze všech světových stran. Na bicyklu se odtud dá vyrazit do Paříže, Stockholmu nebo Kyjeva.
České hlavní město je křižovatkou krásnou, ovšem poněkud drncavou; plynulý asfalt většinou končí v okrajových částech Prahy a potom už mezinárodní cykloturisty čekají úseky s kočičími hlavami nebo kličkování mezi chodci a automobily.

Z Francie do Kyjeva

Mezinárodní trasy většinou vznikají propojením těch národních. Zatím poslední, která takto protíná Česko, je stezka, jejíž začátek je na pařížském Gare de l'Est, východním nádraží.



Odsud vede přes vinice a zámky kraje Champagne, přes Remeš, kolem hradů poblíž Rothenburgu nad Tauberou a přes Norimberk.

Na českoněmecké hranici cyklisty čekají nově vybudované úseky u hraničního přechodu Železná- Eslarn nedaleko Rozvadova. Celá stezka v podstatě kopíruje trasu, po níž do Francie s oblibou jezdíval Karel IV.

Zčásti ji kopíruje i čtyři tisíce kilometrů dlouhá trasa spojující pobřeží Atlantiku s ukrajinským Kyjevem. "Naskočit" se na ni dá třeba v Chebu, Praze, Brně nebo Olomouci.

Další dvě mezinárodní cyklistické trasy Česko křižují ze severu na jih. První, zvaná Jantarová, začíná u Baltu v Gdaňsku a přes Moravu a Vídeň směřuje k italskému Terstu a chorvatské Pule.

Druhá je jedna z nejdelších evropských tras: vede z pobřeží Norska a končí v Syrakusách. Prahu protíná za polovinou své délky.

Většina stezek je stavěná tak, aby byly zajímavé i turisticky. Na trase z Brna do Vídně jsou kromě proslulé Weinviertel třeba také lázně Laa an der Thaya.

Stejná cyklotrasa navíc nabízí i odbočky v podobě naučných okruhů. V roce 2005 byla například dobudována okružní trasa přírodním parkem Bobrava.

Přes kočičí hlavy

Cyklistická idylka dostává trhliny až při průjezdu některými městy. Zatímco třeba rakouská metropole má síť bezpečných cyklostezek a Paříž na víkendy zavírá část nábřeží pro kolaře, o Praze bicyklisté moc dobrého říct nemohou.

Magistrát před dvěma lety slíbil, že ve městě vybuduje osmdesát kilometrů nových tras pro cyklisty. Dokončeno je zatím necelých dvacet kilometrů.

Pomalé tempo výstavby ale není hlavním problémem. Budování cyklotrasy často znamená jen instalaci žlutých směrovek se symbolem kola kolem stávajících silnic a chodníků. "Skutečné cyklostezky vznikají hlavně na okrajích města," říká Michal Křivohlávek z cyklistické iniciativy Auto*mat.

Bicykly tak žluté značky vedou přes vydlážděná nábřeží, centrum pokryté kočičími hlavami; i pruhy pro cyklisty přibývají na silnicích víc než neochotně.


tisk článku tisk     uložení článku uložit     odeslání článku emailem odeslat emailem     diskuze k článku diskuze k článku (0)    
Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777