Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Předražená okružní dálnice přes Suchdol poškodí Prahu 6
Právě v těchto dnech rozhoduje magistrát o umístění stavby silničního okruhu Prahy. Ve hře přitom nejsou jen miliardy z veřejných rozpočtů, ale i zdraví obyvatel města a hrozící devastace přírodních oblastí. Stranou pozornosti zatím zůstává území Prahy 6, kterou by vedení dálničního obchvatu v jižní variantě přes Suchdol poškodilo . Upozorňuje na to iniciativa Auto*Mat. Ta připomíná, že ulice Svatovítská a Jugoslávských partyzánů jsou ve skutečnosti skrytou dálniční radiálou, která zahltí Dejvice desetitisíci aut, zhorší kvalitu ovzduší a znehodnotí nemovitosti.

„Pokud se vnější okruh Prahy postaví v jižní variantě přes Suchdol, vznikne mezi Podbabou a Prašným mostem zkratka napojující obchvatovou dálnici na Městský okruh,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. To by podle něj mělo katastrofální dopad na kvalitu života v Dejvicích. „Třídou Jugoslávských partyzánů by projíždělo více než třicet tisíc aut denně. To se už dnes děje ve Svatovítské. Hluk, exhalace a ucpané ulice postihují tisíce lidí. Automobilový provoz je potřeba zklidňovat, ne rozšiřovat.“ Křivohlávek dodává, že neřešitelná dopravní situace vznikne i na Vítězném náměstí, jehož kapacita je už dnes zcela naplněna.

Hlavní město Praha podporuje jižní variantu obchvatu Prahy přesto, že je o osm a půl miliardy dražší než trasa severní. Okruh vedený přes Suchdol neodpovídá technickým a bezpečnostním normám Evropské unie i některým českým předpisům, poškozuje přírodní oblasti Sedlecké skály a Zámky i přírodní park Drahaň-Troja .

V roce 2004 zpracovalo Ředitelství silnic a dálnic studii hluku a exhalací v Praze 6 . Vyplývá z ní, že nové kapacitní komunikace zhorší situaci Dejvic. Už v roce 2000 dosáhla intenzita hluku ve Svatovítské i v ulici Jugoslávských partyzánů 70 decibelů. Svatovítskou dnes projíždí každý den 27 tisíc aut. Po zprovoznění okruhů tudy má projíždět denně 35 tisíc automobilů, což je zhruba třetina kapacity severojižní magistrály. „Tak obrovský průjezd znemožní parkování před obchody a restauracemi, což poškodí podnikatele. Hluk a znečištění ovzduší znehodnotí byty, hustý provoz vytvoří bariéru pro chodce. Atraktivita Dejvic se tím nepochybně výrazně sníží,“ říká Křivohlávek.

Dlouhodobé vystavení hluku vyššímu než 55 decibelů má podle Světové zdravotnické organizace (WHO) neblahý vliv na zdraví a může přispět k řadě onemocnění. Hluk, který přesahuje 65 decibelů, je podle odborníků dlouhodobě nesnesitelný a prokazatelně poškozuje zdraví.

Je spodivem, že zdraví, životní prostředí a majetek občanů nehájí radnice Prahy 6 , která se ráda prezentuje jako exkluzivní rezidenční čtvrť. „Odbor životního prostředí chce v nejbližší době vykácet všechny stromy v ulici Jugoslávských partyzánů. Jedná se o 26 lip, z nichž některým je až šedesát let a pro občany Dejvic mají velký význam,“ informoval Michal Křivohlávek z Auto*Matu. „Kácení stromů je prvním krokem, který předchází plánovanému rozšíření ulice na čtyři jízdní pruhy. Jedná se vlastně o skryté přípravy k otevření radiály v centru Prahy 6,“ dodal .

Podle Křivohlávka dodávají právě stromy ulici Jugoslávských partyzánů rozměr městského bulváru, ve který by se po zklidnění provozu mohla ulice přeměnit. Současné plány magistrátu a radnice Prahy 6 ale jdou přesně opačným směrem.

Jak už je v Praze téměř zvykem, klíčová dopravní stavba nebyla posouzena v procesu hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) . To vede k omezení veřejné debaty a prosazování jedné z variant na základě neprůhledných zájmů. Tento postup kritizuje Ministerstvo životního prostředí, k řádnému porovnání variant stavby vyzval ministra dopravy senátor Martin Mejstřík. Dálniční okruh přes Suchdol je mimo jiné v rozporu s usnesením vlády ze září 2007


Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777
Ostatní články v rubrice