Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Metropoli čeká kácení stovek stromů kvůli dopravě
Stovky stromů padnou v hlavním městě v následujících měsících.Ustoupit musejí výstavbě velkých dopravních staveb – městského okruhu a obchvatu metropole. Zatímco například Radotín a Zbraslav mají kácení za sebou, další městské části ústup zeleně teprve čeká.
Kácet se má v Praze 6

Do konce týdne bude kupříkladu Praha 6 kvůli stavbě okruhu rozhodovat o likvidaci jednoho tisíce keřů a stromů. „Stanovisko bude zřejmě kladné. Přesný termín kácení ale v tuto chvíli není znám,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Šalek. Za zeleň bude radnice požadovat náhradní výsadbu. Počet nových stromů a upřesnění míst, kde budou vysazeny, chce Praha 6 určit podle aktuální potřeby.

Na Letné jen menší ztráty

V úterý 19. února rozhodla o kácení zeleně v Letenských sadech radnice Prahy 7. Povolila odstranění čtyř stromů ze šesti. „Zbylé dva stromy jsou zdravé a mají vysokou sadovnickou hodnotu,“ uvedl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš. Magistrátu nyní zbývá odvolání nebo hledání nového řešení.

Zábor při budování městského okruhu zasáhl také zeleň ve Stromovce. Na situaci upozornil Deník v prosinci loňského roku. O stromy ale zatím Stromovka nepřijde, protože Praha 7 žádnou další žádost o kácení zatím neřeší.

Životního prostředí se dotkne také obchvat Prahy. O svou zeleň se obává například Suchdol. „Pokud projde varianta prosazovaná magistrátem, na kterou nyní probíhá územní řízení, bude se kácet v přírodních památkách Roztockého háje a Sedleckých skal,“ informoval starosta Suchdola Petr Hejl. Při stavbě dvou tunelů podle Hejla hrozí také úbytky vody v krajině.

Výhrady ke stavbě tunelů

Kácet se bude také u tunelu mezi Vestcem a Lahovicemi. Jak Deník již loni informoval, stavební firma tu také musela řešit úbytek povrchové i spodní vody na území Prahy 12.

Proti zásahům do životního prostředí se ohradilo v těchto dnech pět občanských sdružení. „Není pochyb o tom, že Městský okruh je příkladem devastující stavby. Podle slibů magistrátu mělo jít o podzemní stavbu, která nebude mít žádný negativní vliv na ulice a parky a která odvede všechna auta z města pod zem. Dnes vidíme, jak falešné tyto sliby byly,“ kritizoval magistrát Aleš Ohrablo ze sdružení EKO Břevnov výstavbu tunelového komplexu Blanka.

Občanským sdružením se také nelíbí, že stavba okruhu nebyla posuzována z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA). Magistrát, který je investorem, se ale brání. „Stavba městského okruhu žádné mimořádné a nové dopady nemá, jde o investiční akci připravovanou dlouhodobě,“ prohlásil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Ekologii nepřehlíželi

Podle něj byl okruh i obchvat posuzován v řadě variant a stavby prošly mnohonásobným projednáváním a schvalováním ze všech hledisek. „Pro některé úseky městského okruhu v době schvalování zákon posouzení EIA nevyžadoval a posuzovány proto nebyly. Neznamená to, že by v těchto případech nebyly hodnoceny dopady na životní prostředí,“ dodal Wolf.

Kromě Prahy 6 a 7 zažádal magistrát o pokácení 15 stromů v Troji. Nahradit by je mělo podle Wolfa minimálně 45 stromů: „Všechny pokácené stromy budou nahrazeny novou výsadbou minimálně v trojnásobném množství,“ ujistil Deník mluvčí magistrátu Wolf.

Podle samotných stavařských firem není možné, aby se práce odehrávaly jen v podzemí. „Samozřejmě lze předpokládat, že část tunelové stavby má dopady na povrch. Tunel někde musí začínat a někde končit,“ uvedl František Polák z Metrostavu, který razí tunelový komplex Blanka. Podle firem i magistrátu ale je podmínkou staveb zásahy do životního prostředí minimalizovat­.

Silniční obchvat kolem Prahy se skládá z jedenácti úseků a po svém dokončení bude měřit 84 kilometrů. V současnosti jsou v provozu jen čtyři úseky o celkové délce 18 kilometrů. Tři z nich jsou na západě Prahy a jeden na východě. Rozestavěné jsou dvě stavby mezi Vestcem a Slivencem. Celý okruh by měl být dokončen v roce 2014, i když mu hrozí zpoždění kvůli diskuzím o správnosti řešení severozápadní části okruhu.

Městský okruh Prahy má mít po dokončení celkem 33 kilometrů. V provozu je zatím 16,5 kilometru, ve stavbě 4,4 kilometru a v přípravě 10,7 kilometru­.

 

Autor: Ivan Babej

Zdroj: Deník


Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777