Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Městská železnice pro Prahu
Praha jako přirozené ekonomické a společenské centrum čelí obrovskému náporu automobilů, která městu působí značné problémy v dopravě, o špatném životním prostředí ani nemluvě. Zkapacitňování a výstavba nových silničních komunikací stojí město miliardy a nezřídka se stává, že se auta přesunou jen „o kus dál“ a uvolněné komunikace rychle zaplní auta další. Strana zelených vidí řešení ve zvyšování rychlosti a komfortu veřejné dopravy.
Využijme železnici

Praha disponuje málo využívanou sítí cca 200 kilometrů železničních tratí, tedy rozsáhlejší sítí než tvoří trasy metra i tramvají dohromady. Železnici lze rychle a levně zmodernizovat a získat tak 200 km tras pro linky moderního dopravního prostředku: městské železnice.

Vlakem do Prahy

Základem námi prosazovaného systému městské železnice jsou linky směřující do Prahy ze satelitních měst Středočeského kraje jako Kolín, Beroun, Benešov, Milovice a další, které však neskončí na některém z Pražských nádraží, ale projedou Prahou a pokračují do jiného města. K čemu je to dobré? Jednak k tomu, že se dojíždějícím lidem nabídne možnost vystoupit na více místech po Praze a přepravit se vlakem přes centrum města, a zároveň tyto vlaky využijí i Pražané, kteří chtějí rychle jet z jednoho konce města do centra nebo až na jeho druhý konec.
Pochopitelně ne všichni dojíždějící bydlí v blízkosti železničních zastávek. Řada z nich pojede autem. Železniční zastávky na okraji Prahy jsou vhodným místem pro hlídaná parkoviště (P+R), odkud pojede v 15timinutovém intervalu rychlý vlakový spoj do centra.

Vlakem po městě?

Ano! Aby městská železnice opravdu splnila očekávání cestujících, je potřeba zřídit nové zastávky /např. Liboc, Rajská Zahrada, Výstaviště/ a některé nevyhovující zastávky posunout tak, aby k nim měli lidé blízko. Důležité je také jejich provázání s ostatní veřejnou dopravou, především metrem a tramvajemi. Víte, že třeba na Kačerově podjíždí železnice metro jen několik metrů od stanice ? Proto se připravují přestupní stanice na Rajské zahradě, Kačerově, u Depa Hostivař, ale i na Hradčanské, Vltavské a na dalších.
Mluvíme-li o železnici, pak máme na mysli tiché soupravy jezdící po modernizovaných tratích. Oproti tramvajím a metru mohou cestující počítat s vyšším komfortem v podobě WC, klimatizace a dokonce i oddílu první třídy. Nízkopodlažní uspořádání souprav a bezbariérové provedení zastávek musí být samozřejmostí.

Kromě linek spojujících Prahu s městy Středočeského kraje budou v systému městské železnice jezdit i čistě vnitroměstské spoje, například Radotín – Smíchov – Albertov – Vršovice – Malešice – Běchovice či Holešovice – Libeň – Malešice – Hostivař, které dramaticky urychlí cestování mezi řadou míst, kde je nyní často zapotřebí i několika přestupů

Na všech linkách městské železnice pochopitelně musí platit tarif Pražské integrované dopravy (PID). Mluvíme-li o „integraci“ pak nestačí jen jednotné jízdné. Je potřeba, aby cestující v metru, tramvaji a autobuse měli informace o navazujících železničních linkách a naopak.

Železnice versus metro?

Železnice i metro jsou dva systémy, které si nesmí konkurovat, ale musí se vzájemně doplňovat tak, aby z toho cestující měli co největší prospěch. Do některých míst má smysl stavět metro (např. metro A na Petřiny, trasa D na jih Prahy), na některých úsecích je však železnice ekonomicky, rychlostí spojení i rychlostí realizace jednoznačně výhodnější (spojení Kladna s Prahou a Prahy s ruzyňským letištěm).

Proč podporujeme modernizaci železnice Praha – Kladno?
Kladno jako největší město Středočeského kraje, denně z Kladenska cestuje do Prahy 25 000 lidí, přitom s Prahou má nejhorší železniční spojení. Rychle rostoucí letiště s ročním počtem cestujících přes 10 milionů spojená s centrem Prahy jen autobusy a taxíky. Jaké jsou následky?
Praha 6 je zahlcená auty jedoucími na letiště a do Kladna (a tedy emise, hluk, vysoký počet nehod), kvůli množství návštěvníků nemá dostatek parkovacích míst.

Modernizovaná železnice umožní:
- Nový svršek a moderní elektrické vlaky (s vyloučením dálkové a nákladní dopravy) = tichý provoz
- Mimoúrovňová křížení (část tratě v tunelu) = větší bezpečnost a menší dopravní bariéra
- Šest nebo sedm zastávek na Praze 6 v rámci Pražské integrované dopravy = lepší přestupy na ostatní MHD a rychlejší spojení do centra.
- Méně aut v ulicích Prahy 6
- A především jde o reálné řešení v horizontu několika let /modernizace je vedena jako veřejně prospěšná stavba ve schváleném územním plánu, projekt je možné financovat z fondů Evropské unie).

Strana zelených, ZO Praha 6
www.praha6.zeleni.cz