Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Nový úsek metra A skropila svěcená voda, stát by měl do čtyř let
Pražané se do čtyř let projedou čtyřmi novými stanicemi metra. Na pražském Vypichu odstartovala ražba tunelu nového úseku trasy, který propojí stanici Dejvická s Motolem. Do štoly Markéta, jež je přístupovou štolou pro novou stanici Petřiny, uložil pražský primátor Pavel Bém sošku svaté Barbory. Ta je patronkou architektů a měla by posvětit zdárné dokončení stavby.

Sošku Bém usadil ze zdvižné plošiny spolu s páterem Benediktem Kalajou a zástupcem Metrostavu Miroslavem Vlkem do čela tunelu. Duchovní pak portál tunelu skropil svěcenou vodou.

Ze staveniště nedaleko tramvajové točny na Vypichu se bude razit do dvou směrů. Připravena už je štola pro stanici Petřiny i štola pro tunel k motolské nemocnici.

Sošku Bém do čela tunelu usadil ze zdvižné plošiny.

Na trase přibudou čtyři nové stanice: Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy pražského metra se tak prodlouží o více než šest kilometrů. Náklady na nový úsek dopravní podnik odhaduje na 19 miliard korun. Osmi miliardami korun by ale měly přispět fondy Evropské unie. Zbytek Praha doplatí z vlastních zdrojů.

"Přínos to bude obrovský. Každý, kdo cestuje do motolské nemocnice ví, že je tam doprava poměrně komplikovaná. To by se mělo do čtyř let změnit. Nová stanice vyroste přímo naproti ní," připomíná jeden z přínosů stavby pražský radní Radovan Šteiner.

Plán současných a plánovaných stanic pražského metra.

Tunely metra budou razit dva plně mechanizované razicí štíty, které se do Česka podle zástupců Metrostavu vrátí téměř po 40 letech. "Když to půjde dobře, dokážeme za měsíc prorazit přes tři sta metrů tunelu," řekl mluvčí společnosti František Polák.

Nejkomplikovanější bude podle stavebních firem stanice Červený vrch, jejíž vestibuly povedou v blízkosti frekventované Evropské třídy. Stavba nového úseku metra si tu vyžádá částečné omezení dopravy na povrchu. "Evropská nebude zavřena, ale tramvajový i silniční provoz bude částečně omezen," popsal úskalí výstavby další ze zástupců Metrostavu Pavel Šrámek.

Do budoucna se počítá ještě s dalším rozšířením trasy A. Ta by se měla směrem na ruzyňské letiště rozrůst o pět nových stanic: Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Ruzyně. Magistrát předpokládá, že by se tento úsek mohl cestujícím otevřít do roku 2018.

Hlavní město zároveň plánuje stavbu metra D. Protínat má centrum metropole od Hlavního nádraží po Depo Písnice, ulehčit má především přetížené trase C. Podle plánů bude stát přes 40 miliard korun, stavba bude rozdělena do tří etap. Měřit bude 11 kilometrů a do Písnice povede přes náměstí Míru, Pankrác, Krč a Libuš. Moderní vozy budou řízeny dálkově. Stavba nové trasy by mohla začít v roce 2012 nebo 2013.

Pražský dopravní podnik v současné době provozuje na třech linkách 57 stanic metra a denně metrem přepraví více než milion cestujících.

Autor: idnes.cz, 21. 6. 2010


Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777