Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Břevnov čeká jen hluk a prach
Chystaná radiála podle studie EIA sníží kvalitu života obyvatel Malovanky, Petynky a dalších částí Prahy 6.

Násobné překročení hlukových limitů, prach ze staveniště a vzduch prosycený výfukovými zplodinami. Neblahé vyhlídky, na které by se dle stopadesátistránkové studie ministerstva životního prostředí EIA měli připravit obyvatelé Břevnova.

Důvodem je dlouho chystaná stavba takzvané Břevnovské radiály, tedy vysokokapacitní komunikace, která by měla ulehčit přetížené silnici R6 ve směru na Karlovy Vary. Zdůrazňuje především negativní vlivy neražené varianty.

Občané: nejsme informováni

„O dopadech stavby jsme se dozvěděli zcela náhodně a neoficiální cestou. Proč nám je radnice dodnes tají,“ ptá se rozhořčeně předseda občanského sdružení EKO Břevnov Aleš Ohrablo. „Veškeré studie EIA projednává rada městské části a závěry zveřejňuje na webu Prahy 6,“ oponuje mluvčí dejvické radnice Martin Šalek.

Závěry EIA, zatím dostupné pouze na webových stránkách ministerstva, jsou neúprosné. Pokud se Praha přikloní k netunelové variantě, bude po dobu minimálně tří let veškerá individuální i hromadná doprava svedena na Bělohorskou ulici.

„Snahou je co možná největší snížení negativního vlivu radiály na okolí, avšak tak, aby návrh trasy nebyl tunelový, protože taková varianta by vyžadovala další nutné technologie, které by značně navýšily investiční i provozní náklady,“ pojmenovává EIA stanovisko odboru městského investora, který počítá s dvanácti miliardami korun. Finanční aspekt projektu připomíná i koordinátorka velkých dopravních staveb z magistrátu Jaroslava Trnková.

„S EKO Břevnov vedeme rozsáhlou korespondenci. Bereme v potaz jeho návrhy a podpořili jsme jejich začlenění do posuzování EIA. Zatím jednáme o obou variantách. Jak ražené (vedené tunelem – pozn. red.), tak neražené. Konečný výběr bude na odboru městského investora. Je to i otázka financí,“ uvádí Trnková a dodává, že neražená varianta bude pochopitelně levnější. A toho se právě obyvatelé Břevnova obávají nejvíce. „Už teď se nám tu špatně dýchá. Hluk je otřesný, bojíme se, že tu vykácí i poslední zbytky zeleně,“ svěřila se Deníku Anna Urbanová žijící v těsné blízkosti Patočkovy ulice, tedy místa, kudy by mimo jiné měla radiála vést. Studie EIA její obavy v případě neražené varianty jen potvrzuje. „Porosty zeleně a dřevin, které se vyskytují přímo v trase, bude nutno většinou pokácet. Obyvatelé trvale bydlící v blízkosti hodnocené trasy jsou již v současnosti exponováni nadměrným hlukem. Tento stav bude pokračovat i po výstavbě,“ varuje EIA.

Celý článek je dostupný ZDE.

Autor: Jakub Krupka, prazsky.denik.cz, 19. 5. 2010



Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777