Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Do Ruzyně tramvají? Praha řeší jak na letiště bez metra i rychlodráhy
Hlavní město hledá cestu, jak vyřešit, aby se ještě nejméně 10 let nemuseli cestující na pražské ruzyňské letiště kodrcat přecpanými autobusy nebo jezdit drahými taxíky.

Poté, co kvůli nedostatku financí bylo uloženo k ledu spojení pražského letiště Ruzyně s centrem metropole jak rychlodráhou tak metrem, pražští zastupitelé začali uvažovat o tom, zda by je v blízké budoucnosti nemohla nahradit tramvaj.

„Dopravní podnik by měl spočítat, zda by se to přece jen nevyplatilo, když v nejbližších letech nepovede do Ruzyně rychlodráha ani metro,“ řekl na čtvrtečním zasedání dopravního výboru pražského magistrátu jeho místopředseda Karel Březina (ČSSD). A k němu se připojil i celý dopravní výbor.

O tramvajové trati sice město již v minulosti uvažovalo a dokonce s ní počítá ve svých plánech - v nich ale končí už na staré Ruzyni, tedy skoro kilometr od nového terminálu. A navíc je pouze ve výhledových plánech po roce 2015 a má hlavně zajistit dopravní spojení pro sídliště Dědina.

Prioritou je stále rychlodráha

Město by ovšem podle zastupitelů prioritně mělo tlačit na stát, aby na letiště vedla rychlodráha. Tedy přesněji odbočka z chystané rychlodráhy Praha - Kladno. „Stát se k tomu zavázal v memorandu již před dvěma lety,“ připomíná zastupitelka Strany zelených Petra Kolínská.

Ministerstvo dopravy tehdy slíbilo, že stavba začne v letošním roce a první vlaky měly vyjet v prosinci 2013. V návaznosti mělo být dobudováno i spojení do osmdesátitisícového Kladna. Jenže loni na jaře od svého slibu pro nedostatek peněz resort dopravy ustoupil. A zavrhl i připravenou variantu, že by se rychlodráha postavila formou PPP projektu, tedy společým projektem státu a soukromých firem.

„Uvědomujeme si sice potřebnost té stavby, ale peníze nejsou a vláda nám navíc loni v červnu zakázala zahajovat nové stavby,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Metro nejdříve po roce 2021

V nedohlednu je i varianta, že by lidé na letiště v blízké budoucnosti jezdili metrem. Šance na úvahu o takovém spojení se objeví nejdříve v roce 2021.

Pražský magistrát totiž prodloužení části metra A z Motola do Ruzyně škrtl koncem loňského roku z nyní projednávaného územního plánu. Ten má být závazný pro následujících deset let. I tento škrt je důsledkem nedostatku peněz.

Jenže to, že do Ruzyně nepovede v dohledné době ani metro ani rychlodráha, ohrožuje i rozvoj samotného letiště, které ročně přepraví přes 12 milionů cetujících.Letiště už je totiž na hraně své kapacity a chce proto stavět novou přistávací ranvej.

Jenže územní plán metropole si jako podmínku rozšíření klade to, že na letiště povede vysokokapacitní kolejové spojení – tedy buď metro či rychlodráha.

Celý článek naleznete ZDE.

Autor: Marek Pokorný, ihned.cz, 13. 5. 2010



Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777