Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Pražská Malovanka je už 30 let staveništěm, nyní se tu staví Blanka
Lidé žijící v domech na pražské Malovance mají těžký život. Nejdřív se tu stavěl Strahovský tunel, pak křižovatka a nyní i Blanka. Tunel pod Strahovem se začal budovat už před třiceti lety a od té doby se zde stavební činnost nezastavila.

"Bydlím tu 15 let a celou tu dobu žiji na staveništi," krčí rezignovaně rameny Dita Kusá, která kráčí po zabláceném asfaltu k blízké prodejně potravin. "Je tu rámus, prach, otevřít okna je nemyslitelné," pokračuje Kusá.

Rozestavěná mimoúrovňová křižovatka sevřená mezi zdejšími činžáky působí skutečně monstrózně. Dostat se z jedné strany na druhou? Skoro nemožné. Na jednom konci stavby vede lávka pro pěší, z druhé je od minulého týdne plechová ohrada, za níž se míhají reflexní vesty dělníků a čilé lžíce bagrů. Tudy ještě před několika dny vedla silnice, nyní musí auta stavbu objíždět velkým obloukem přes Dlabačov.

Tunel mezi domy

Stavbaři se nyní na Malovance dostávají na velmi kritické místo. Pracovat budou přímo mezi domy, kde je prostor široký pouze 36 metrů. Základy domů budou proto statici zajišťovat betonovými injektážemi. Investor plánuje také výměnu oken za protihluková v desítkách domů, stavět se budou i protihlukové bariéry.

Chodci musí cestou na tramvaj stavbu obcházet

A chodci? Před týdnem jim zastavoval městský autobus přímo na Malovance pod jejich okny, dnes musí vážit dalekou cestu. Kolem stavby se proplést nemohou, přes staveniště lávky nevedou, bývalé přechody rozbily sbíječky.

"Chodíme normálně přes staveniště. Lidi si to tudy budou dál zkracovat, dokud tam nebude jáma. Nemůžu to celé obcházet, to je ztráta deseti minut," zlobí se Tereza Čurdová a míjí zátaras. Na podrážkách tenisek už má stejně nános bahna. "Už jsem tu za tu dobu zničila několikery boty," dodává.

Pochvalné slovo k šest kilometrů dlouhému tunelu, který za dva roky spojí Malovanku s Pelc-Tyrolkou, tady nehledejte. Mezi obyvateli činžáků panuje shoda - zničil nám hezké bydlení. Na druhou stranu by se zdejším mělo za dva roky alespoň trochu ulevit.

Auta, která tudy jezdila od Vypichu na Letnou, pojedou v podzemí a nebudou svými exhalacemi trápit lidi na povrchu.

"Hlavně ať už se to dostaví. Mělo to být už dávno. Ten, kdo to blokuje, by měl raději mlčet," zazlívá boj proti Blance obyvatelům čtvrtí na opačném konci tunelu - Libně a Pelc-Tyrolky - Jan Vítek. Je prvním ke stavbě shovívavým člověkem, na něhož redaktoři MF DNES při návštěvě Malovanky narazili.

Stojí nad staveništěm na lávce a jeho zvídavý pohled na činnost pod ním leccos napovídá. "Byl jsem inženýrem dopravních staveb," prozrazuje Vítek.

"Jen mě mrzí, že se Blanka nestaví společně s budoucím tunelem Břevnovské radiály," neodpustí si poznámku.

Břevnovská radiála, která bude pod povrchem kopírovat Patočkovu ulici a přivede sem auta od Vypichu, je v plánu, ale zatím na ni nejsou peníze.

Chaos na objížďce Patočkovy ulice

Patočkova ulice u Strahovského tunelu je od minulé středy slepá. Pětatřicet tisíc aut, jež tu každý den jezdila do centra Prahy od Bílé Hory, Rakovníka a Karlových Varů či opačně, nyní musí objíždět místo přes Dlabačov. A tak to bude zřejmě až do konce roku 2012.

Na objízdné trase panuje chaos, jak se mohli v pátek ráno přesvědčit redaktoři MF DNES.

Objížďka vede Myslbekovou a Bělohorskou ulicí, kudy jezdí i tramvaje, takže o nebezpečné situace tu není nouze. Ke zmatkům přispívají i dopravní značky. Například v Myslbekově ulici je cedule, která řidičům říká, že mohou odbočit do Bělohorské ve dvou pruzích. Jenže za zatáčkou se náhle jeden pruh změní na odbočovací a auta se musí seštosovat do zbývajícího pruhu.

O tom, že tento manévr řada šoférů nezvládne, svědčily v pátek ráno střepy a kousky plastů z nárazníků rozsypané všude kolem.

Přestože město před uzavřením Patočkovy ulice slibovalo, že na objížďce budou zachovány v každém směru dva jízdní pruhy, není to tak úplně pravda. Jeden z pruhů je často pouze odbočovací, a pokud už vedle sebe dva pruhy vedou - jako například v ulici Pod Královkou - pak jeden z nich bez rozpaků obsadí stavební technika.

V pátek ráno parkovalo nákladní auto vedle hotelu Pyramida, čímž brzdilo provoz ve směru na Vypich. Řidič náklaďáku si nelámal hlavu s hledáním místa k zastavení ani v opačném směru. V Myslbekově ulici tu dělníci snášeli z korby dlažební kostky. Že blokují v ranní špičce stovky motoristů včetně autobusů, jim bylo zřejmě jedno, což naznačovalo jejich ležérní pracovní tempo.

Navíc řidiče nic nevaruje, že je Patočkova uzavřena. "Nikde nic a najednou značka objížďky, nečekáte to," lamentuje Kamil Šuster, jenž do Prahy jel v pátek z Karlovarska.

Až bude tunel od Malovanky do Pelc-Tyrolky dokončen, měli by si oddechnout obyvatelé Holešovic či Bubenče. Také se výrazně zrychlí cestování po metropoli. Zatímco nyní stráví řidič na cestě přes Letnou, Holešovice a most Barikádníků nejméně 20 minut, po roce 2012 to zvládne za pět.

Celý článek naleznete ZDE.

Autor: Petr Švec, idnes.cz, 15. 3. 2010



Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777