Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Stavba tunelu Blanka se zpožďuje, otvírat by se mohl po částech
Tunel Blanka by mohl být otevřen postupně, a ne jako celek, jak se dosud plánovalo. Připustil to pražský radní Radovan Šteiner (ODS), který je za dopravu v metropoli odpovědný.

Stavba tunelového komplexu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou, jenž bude součástí městského okruhu a stáhne do sebe tisíce aut z Holešovic, Bubenče, Dejvic a také ze Severojižní magistrály, totiž nabírá zpoždění. Ale jen v jednom úseku mezi Malovankou a Špejcharem.

"Zdrželi jsme se s výkupem pozemků od ministerstva obrany v okolí Prašného mostu," upřesnil Šteiner. "Mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou je naopak stavba v mírném předstihu," řekl radní při proražení jednoho ze dvou tunelů mezi těmito čtvrtěmi.

Původní termín pro zprovoznění celého úseku byl konec roku 2011, jenže stavba nabrala půlroční skluz. Nyní se prý uvažuje o tom, že by město tunel otevřelo nedokončený.

Auta by při cestě po městském okruhu vyjela ze Strahovského tunelu do ulice Milady Horákové, po ní by se dostala až na Špejchar, kde by se zanořila do podzemí a pokračovala novým tunelem až do Pelc-Tyrolky.

To znamená, že konec roku 2011 je stále ještě ve hře. "Technicky to možné je. Stále se ale snažíme skluz na Prašném mostě dohnat nebo alespoň zkrátit. Pokud bychom stáhli tři čtyři měsíce ze zpoždění, pak bychom asi počkali a celý úsek zprovoznili najednou," doplnil Šteiner.

Celý projekt mohou ovlivnit také peníze. Zatímco na letošní rok je na stavbu okruhu uvolněno z městského rozpočtu dostatek peněz, příští a přespříští rok by už obecní pokladna postižená hospodářskou krizí nemusela na velké investice mít. Stavba má podle Šteinera spolknout přes 25 miliard korun.

Leccos ovlivní také podzimní komunální volby. Nové vedení města už totiž nemusí mít zájem investovat miliardy do automobilového okruhu, stavbu může zpomalit a raději peníze posílat na rozvoj hromadné dopravy nebo třeba do životního prostředí.

Letná jako dřív už na podzim

Pokud by byla otevřena jen jedna část okruhu a čekalo se na dokončení prostředního úseku mezi Strahovským tunelem a Letnou, zatnout zuby by museli zejména obyvatelé zástavby kolem stanice metra Hradčanská a také domů na Brusnici. Tedy ti, kteří jsou už dnes nejvíce postiženi stavbou okruhu.

Zatímco nyní je trápí hluk ze staveniště a neustálé kolony aut drkotajících po provizorně upravených silnicích, po zprovoznění části Blanky by se museli smířit s obrovským náporem aut, která by sem nová zkratka natáhla.

Lze totiž předpokládat, že ulice Milady Horákové by musela snést i velkou část vozidel, která nyní jezdí po magistrále nebo po vltavských nábřežích.

Ještě letos se však dočká návratu do původních kolejí tramvajová doprava v okolí stavby. Nyní je uzavřena trať u stanice metra Hradčanská a tramvaje musí místo objíždět kolem Pražského hradu.

"Na konci léta, na začátku podzimu budou tramvaje jezdit jako dřív, upravena bude zeleň, povrchy silnic i nová Letenská pláň," uvedl Šteiner.

Další propojení za měsíc

V úterý byla v jednom ze dvou tunelů mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou dokončena základní a nejdůležitější fáze stavby - tunel, jímž budou auta sjíždět od Letné k Pelc-Tyrolce, byl proražen.

Sousední tunel prorazí dělníci zhruba za měsíc. "Tento tunel je dlouhý 2 230 metrů," uvedl šéf Metrostavu Pavel Pilát s tím, že až bude dokončena celá Blanka, bude měřit přes šest kilometrů a zařadí se na špici žebříčku nejdelších silničních tunelů v Česku.

Brzy by tak měly zmizet i statické podpěry v domech na Letné.

Autor: Petr Švec, idnes.cz, 13.1.2010



Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777