Toto je archiv starého webu a není již udržován. Aktuální web zelených na Praze 6 najdete na adrese praha6.zeleni.cz »
Cyklistické rozpaky u Blanky
Podle občanského sdružení Arnika nejsou bezpečné. Město se přesto chlubí tím, jak cyklistům pomůže.
Praha - celkem 5,5 kilometru cyklotras a cyklostezek vznikne v šestém a sedmém městském obvodě. S výstavbou tunelového komplexu Blanka budou upraveny povrchové křižovatky pro potřeby cyklistů. Podle občanského sdružení Arnika ale město na cyklisty myslelo příliš pozdě, a tak jsou některé trasy v okolí Blanky pro milovníky kol nebezpečné. "Teprve až na nátlak komise pro cyklistickou dopravu se začalo s úpravami stavby. Příkladem nebezpečné křižovatky pro cyklisty je Malovanka. Její části jsou již postavené, proto do nich není možné zpětně zakomponovat pruhy pro cyklisty. Nezbude jim, než křižovatku složitě a nebezpečně objíždět," sdělil Deníku Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Hledá se viník

Skutečnost, že se při přípravách největší stavby tunelového komplexu na cyklisty zapomnělo, podle Skalského dokonale ilustruje například fakt, že v ulici Milady Horákové cyklopruhy končí před křižovatkami. "Podobné je to v ulici Vršovické. Ta je ale stará a rozšířit rozměry křižovatek zpětně není možné. V případě novostaveb, jako je Blanka, se na cyklisty zapomenout nemělo," dodal Skalský.

Podle Petra Štěpánka (SZ), radního pro životní prostředí, byla podoba tunelu známa už v 90. letech minulého století. Není tedy chyba současného vedení radnice, že tehdejší projekt s cyklotrasami a stezkami nepočítal. "Rok poté, co jsem nastoupil do funkce, byly sítě do projektu zapracovány," hájil se Štěpánek. Sítě pro cyklisty se podařilo do projektu zakomponovat v nevídaném rozsahu, tvrdí.

Cyklostezky u tunelu Blanka budí rozpaky

Podle občanského sdružení Arnika jsou budovány pozdě a nejsou bezpečné. Město se přesto chlubí tím, jak cyklistům pomůže. Město ale vidí zlepšení například v úseku od Strahovského tunelu až do Holešovic, kudy bude cyklista moci projet bez jakéhokoli omezení. Na křižovatkách s ulicemi budou cyklotrasy zakomponovány tak, že každá bude mít svoje vlastní vedení, a tím bude možné více ochránit cyklisty před automobilovou dopravou.

Blanka změní i okolí

Tunel Blanka, který bude navazovat na již zprovozněný tunelový komplex Strahovského tunelu a Mrázovky, výrazně změní i vzhled několika městských částí. "Nově vzniknou celé parkové plochy především v okolí Myslbekovy ulice a Prašného mostu, kde se nevzhledná zahrádkářská osada, kterou v poslední době využívali již jen bezdomovci, promění na zcela nový park s mnoha odpočinkovými místy a vyhlídkou. Součástí parku bude i kompletní obnova potoka Brusnice s nově zbudovaným jezírkem," vyjmenoval Jiří Wolf, mluvčí magistrátu.

Mezi stanicí Hradčanská a prostorem poblíž nádraží Dejvice budou postaveny podchody s nákupními galeriemi. Bude zřízen nový park s fontánou a relaxačními místy. Zcela tak dojde k oživení území, které doposud unikalo pozornosti a sloužilo spíše jen jako sklady pro československou armádu. Podle členů Arniky ale tunelový komplex Blanka území Prahy 6 a 7 zatíží vysokým nárůstem dopravy. "Pro lidi z okolí znamená Blanka zátěž. Zvýší se kapacita automobilové dopravy. Některé ulice nebude možné překonat po povrchu, protože není dostatek přechodů pro chodce," míní člen Arniky Skalský. Příkladem je podle něj třeba křižovatka Prašný most, v jejíž blízkosti budou postaveny jen podchody.

Další chystané změny najdete na www.prazsky.denik.cz/cykloblanka

***

Trasy pro cyklisty v číslech

Rok 2008: Letos bylo zatím na území hlavního města vybudováno 8,29 km cyklotras, 16,81 km cyklostezek a 5,94 km cyklopruhů. V únoru byla kupříkladu otevřena cyklostezka ve Svépravicích (Horní Počernice) v délce zhruba jednoho kilometru. Nový cyklopruh na Černém Mostě vznikl v rámci stavby mimoúrovňového křížení Chlumecké ulice. Rok 2007: Loni vzniklo v Praze 49,39 km cyklotras, 19,55 km cyklostezek a 0,7 km cyklopruhů. Dokončena byla cyklotrasa Staroměstské náměstí - Pohořelec, která je součástí páteřní cyklotrasy A15. Délka hotové trasy je přibližně 3 km a vede ze Staroměstského náměstí Kaprovou ulicí, přes Mánesův most a Klárov, dále ulicemi Chotkova, Mariánské hradby, Jelení, Keplerova, Pohořelec.

Zdroj: Pražský deník, JITKA EISENHAMMEROVÁ


Ostatní články v rubrice
Anketa
Se kterým z developerských projektů v okolí Vítězného náměstí nejvíce nesouhlasíte?
Celkem hlasovalo: 777